Monitoring konkurencji jako przejaw liczenia się z konkurencją

Nie ma takiej branży, gdzie konkurencja nie ma znaczenia. Trzeba się z nią liczyć zawsze i na każdym kroku podejmować działania, które przyczynią się nie tylko do tego, by być przed konkurencją, ale przynajmniej takich, które nie pozwolą, by być daleko poza nią. Takie znaczenie i cel ma monitoring konkurencji, który praktykuje się często i w wielu przypadkach. To nic innego jak sprawdzanie tego, co oferuje konkurencja, tak pod kątem cen, jak i jakości usług. Bo nie zawsze konkurencyjność odnosi się tylko i wyłącznie do cen. To jedynie część bycia konkurencyjnym.

Jak kontrolować konkurencję?

Nie ma sposobu na to, by o konkurencji wiedzieć wszystko, bo wiele firm pilnie strzeże tego, jak działa. Oczywiście nie każda informacja jest strzeżona, bo nie ma takiej potrzeby i nie jest możliwe trzymanie w tajemnicy wszystkiego. Poza tym monitoring konkurencji nie zawsze wygląda tak samo i nie zawsze przynosi takie same efekty. Inaczej wygląda monitoring konkurencji, jeśli chodzi o firmy usługowe, inaczej, kiedy bierze się pod uwagę sklepy internetowe. W przypadku tych drugich chodzi najczęściej o sprawdzanie cen, bo dla każdego sklepu kwestia cen ma duże znaczenie. Ten aspekt bierze pod uwagę każdy, kto decyduje się na zakupy w sieci i nigdy nie wybiera się tych ofert, które są najdroższe. Bo to zwyczajna głupota. Jeśli za mniejsze pieniądze można mieć tę samą jakość, to po co przepłacać?

Czy usługodawcy też wykorzystują monitoring konkurencji?

Na pewno tak. Im z kolei zależy na tym, by poznać nie tylko cennik usług, ale i metody działania. Czasem obiektem zainteresowania jest wykorzystywany sprzęt i technologie, bo i one mają wpływ na to, jak usługodawca radzi sobie na rynku. Czasami monitoring konkurencji przeprowadza się po to, by zbadać czy na lokalnym rynku działa już ktoś w takim zakresie, jakim ktoś inny chce się zająć. Jeśli okaże się, że takich usługodawców jest niewielu lub nie ma ich wcale, to ma się informacje o tym, czy innowacyjne usługi mogą cieszyć się powodzeniem. To, co jest nowością na rynku, może spotkać się z różnym odbiorem. Kiedy jednak będzie pozytywny, są szanse na sukces.

Od czego zależy skuteczność monitoringu konkurencji?

Skuteczność monitoringu konkurencji na pewno zależy od kilku czynników. Zależy od tego, jak się go prowadzi i jakie odpowiedzi ma dać monitoring konkurencji. Czasami takie działania przeprowadza się na małą skalę, czasem na zdecydowanie szersza. Wyniki mogą być bardzo różne. Skuteczność monitoringu mierzy się też tym, co dzięki niemu się zmieni. Kiedy na przykład taka kontrola konkurencji pokaże, że u niej ceny są niższe, to powinno się podjąć działania zmierzające do obniżenia cen tam, gdzie jest to konieczne. Wtedy można powiedzieć, że monitoring konkurencji okazał się skuteczny. Takie skutki widać tym bardziej, jeśli po obniżeniu cen zainteresowanie ofertą wzrośnie. Na tym właśnie polega skuteczność monitoringu konkurencji. By poprzez poznanie rywala zmienić się na lepsze i cieszyć się większym powodzeniem na rynku.

Czytaj więcej: https://dealavo.com/pl

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.